mandag den 28. januar 2008

23 ting, der sætter spor

Så er det formelle undervisningsforløb i 23 ting for nordjyske biblioteksansatte ved at nærme sig sin afslutning.

Jeg synes, det har været fantastisk spændende, og det har virkelig givet et kick at være med på web 2.0 teknologien. Lærings-elementet - dét, at der ikke var vejledninger til alt og dét, at man ikke kunne lade være med at eksperimentere og gå videre selv - har virkelig vist sin værdi. For en 50+’er som mig er det sandelig livslang læring, men også et glimrende eksempel på en af de profiler, vi gerne vil have som folkebibliotek.

Ud af de 23 ting er 7 mine helt klare favoritter..

Det er først og fremmest iGoogle, som jeg virkelig har fået glæde af, og som nu er min åbningsside. Der er masser af gadgets, rss-feeds og især del.icio.us-bogmærker – for jeg tagger tit og ofte og langt mere, end da jeg før lagde favoritter på min browser. iGoogle er både et dagligt arbejdsred­skab og en daglig fornøjelse for mig.

Det er de 3 første ting – den personlige forside, rss-feeds og del.icio.us.

Den 4. ting er bloggen, som jeg ser store muligheder i. P.t. er den et resumé af mit eget undervis­ningsforløb, men fremover vil jeg utrolig gerne bruge bloggen som nyhedsbrev internt i Aalborg Bibliotekerne og eksternt i cb-området. Det vil være langt lettere løbende at skrive nyheder og be­tragtninger på en blog end at samle stof sammen til f.eks. et månedligt nyhedsbrev og så i øvrigt have sortere og sortere samvittighed sidst på måneden, når fristen nærmer sig !

Picasa er min 5. favorit. Jeg kendte kun navnet, men havde aldrig prøvet online fotoalbums. I første omgang har det været rigtig sjovt at organisere mine egne private fotos, men jeg kan sagtens se per­spektiver i en faglig billeddeling og –organisering. F.eks. manglede vi til en podcast til politikerne i Skole- og Kulturudvalget billeder fra lokalbibliotekerne – tænk, hvis de lå på Picasa !

Foreløbig på det mere private plan har jeg 2 favoritter.

Min super-yndling er YouTube ! Den er helt fantastisk, sjov og smuk på dén måde, jeg bruger den – søg f.eks. på Sand Art af Ilana Yahav eller på Interval Library.

Også last.fm skal jeg nok blive rigtig glad for. Lige nu mangler jeg lidt – jeg kan kun få mine favo­rit-tracks til at spille i 30 sekunder, og det er ligesom lidt stakåndet !

Lidt inde i forløbet gik det op for mig, at jeg nok ikke selv ville få varig glæde af alle 23 ting.
Her fik jeg til gengæld en positiv overraskelse med Google-docs, som i første omgang ikke scorede højt. Men da min netbiblioteksbestyrelse pludselig begyndte at dele Google-dokumenter, var det bare sejt at vide, hvad det var, og hvordan man gjorde !

I min alder og med mit arbejdsindhold tror jeg ikke, at jeg får megen brug for chat, Facebook., LibraryThing og Myspace. Men man kan aldrig vide ? – måske, når man bliver pensionist og får et nyt socialt fokus ?

Jeg vil gerne bruge wikis, men næppe bidrage ud over mit eget fagspecifikke felt, og net-radio og net–tv havde jeg egentlig pænt styr på på forhånd.

Det er også fedt, at omverdenen har bemærket dette nordjyske initiativ.

Jeg ”fandt” bl.a. min søn på Facebook – og han (en 33-årig kommunikationschef) blev DYBT im­poneret over dét, vi havde gang i ! Han havde aldrig troet, at bibliotekarer var så langt fremme i skoene – og han fik straks henvisning til 23 ting-bloggen ! Så måske er de allerede i gang i Østjysk Energi i Odder !

Jeg har også fortalt om forløbet i skole- og kulturforvaltningen – og der var ikke én, der vidste, hvad det drejede sig om. Det vakte både undren og beundring og noget, jeg uden tøven tolker som dyb respekt !

Tak til de kloge tovholdere og eksperter – det har været et eminent undervisningsoplæg, I har leve­ret ! Noget var svært, men I har haft læringsperspektivet i fokus, og det har været vigtigt.
Lad bloggen blive – der er mange, der endnu ikke er igennem forløbet – og hjælp hinanden med at komme igennem !

I Aalborg Bibliotekerne overvejer vi nu at lave 23 ting for borgerne som en del af vores Viden i Ti­den koncept.

Husk, at web 2.0 er kommet for at blive og blive til mere – og derfor er det så godt, at lige præcis VI ved, hvad det drejer sig om !

Mange hilsener
Bodil Have

… hvis jeg for 4 måneder havde anet, at jeg ville skrive et indlæg med denne nye viden og i dette sprog, ville jeg ikke have genkendt mig selv ...

1 kommentar:

Christian Spangsberg sagde ...

Jeg synes det ville være rigtig fedt hvis der blev lavet 23 ting for borgerne. Det er jo en helt ny verden, som åbner sig.

mvh.